Välkommen till Brf Skeppsträdgården 1

Om att bo i en bostadsrätt

Att bo i bostadsrätt är speciellt, tillsammans med de andra medemmarna i föreningen är du delägare i bostadsrättsföreningen, (brf).

En brf är en ekonomisk förening. Här delar alla medlemmar på kostnaderna som tillkommer för skötsel, drift, reparationer, mm som har med föreningen att göra. Vissa kostnader kan inte påverkas så som fasta avgifter men vissa kan man som medlem vara med och påverka.

Att källsortera väl för att slippa extra avgifter är ett sätt, ett annat sätt är att delta på städdagarna som anordnas ca två gånger om året. På städdagarna utförs arbeten i området som föreningen annars skulle behöva hyra in hjälp för att utföra, på så sätt hålls kostnaderna nere.

En bostadsrättsförening styrs av stadgar men lyder också under ett antal andra lagar. Som medlem i en brf innebär det att man accepterar föreningens stadgar och att man åtar sig att följa dem. Stadgarna är föreningens lag och de reglerar styrelsens befogenheter, samtliga medlemmars ansvar och skyldigheter. Det är var och ens skyldighet att känna till, förstå innebörden av och efterleva stadgarna i brf.

För att vi alla ska trivas är det viktigt att alla medlemmar förvaltar våra bostäder väl och visar våra grannar hänsyn så att området förblir attraktivt.

Vi har medlemskap hos Bostadsrätterna

Brf Skeppsträdgården 1 är medlem hos Bostadsrätterna som är en rikstäckande organisation för Sveriges bostadsrättsföreningar.

På deras hemsida kan man hitta mycket intressant och matnyttig information om att bo i bostadsrätt här kan ni även ställa frågor och se vad andra boende funderar över.

Här hittar ni Bostadsrätterna hemsida (öppnas i nytt fönster)